Wednesday 22 May 2013

Menyahut Lambaian Kaabah

Memasa mendraf entri ini, jam menunjukkan pukul 7.34 mlm waktu Mekah 21/5/2013. Sudah 11 hari aku, isteri serta keluargaku mengikuti program percutian rohani mengerjakan umrah dan ziarah ke Mekah dan Madinah. Malam ini merupakan malam terakhirku di Kota Suci Bagi umat islam. Kurang 24jam aku akan meninggalkan bumi sejarah perkembangan islam ini. Pelbagai pengalaman suka duka, pengajaran dan menguji kesabaran sepanjang berada di bumi Mekah dan Madinah ini.



Perjalanan kami bermula pada 11/5/2013 dengan penerbangan MAS ke Jeddah. Dari Jeddah terus menuju ke Madinah. Selama 3 hari di Madinah, aku berpeluang menunaikan solat di Masjid Nabawi. Alhamdulilah dapatpun menziarahi makan Rasullullah dan para sahabat; mengucapkan salam kepada baginda dan berdoa agar memperoleh syafaat di hari muka. Aku juga berpeluang masuk ke Raudhah, antara tempat mustajab doa. Tak dapat digambarkan dengan kata-kata perasaan ketika itu.



Pada 14/5/2013 jam 2.30 petang waktu Madinah, kami menuju ke Kota Mekah selepas miqat di masjid Bi Ali. Perjalanan lebih kurang 8 jam++, pukul 10.00 malam tiba di hotel. Umrah pertama dapat diselesaikan sebelum waktu subuh. Alhamdulillah sepanjang berada di sana, aku sempat mengerjakan umrah sebanyak 4 kali.



Pagi tadi, sebelum mengerjakan umrah keempat, aku berasa sedikit emosi. Sayu hati bila bakal meninggalkan Masjidil Haram yang indah ini.



Ini merupakan kali pertama aku mengerjakan umrah dan aku berdoa agar ini bukan kali terakhir aku datang ke sini. Insya Allah satu hari nanti aku akan datang mengunjungi Rasullullah, Baitullah dan menyahut lambaian Kaabah.


posted from Bloggeroid

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...