Tuesday 1 May 2012

HOMEDEC 2012 KLCC


Selamat Hari Pekerja semua. Hari cuti ni jom ramai-ramai kita terjah exhibition HOMEDEC 2012 yang diadakan dari 29 April - 2 May ni di KL Convention Centre. Aku dah pun pergi usha-usha pada 29 April yang lalu. Pendek kata macam-macam ada, dari kitchen cabinet sampailah ke lanscaping. Nak berangan ada swimming pool, sausa, sanitary fitting yang cantik-cantik bolehlah jamu mata. Yang berhajat nak tukar cat, nak buat wallpaper, nak pasang curtain semuanya ada. Yang penting sediakan aja ongkosnya ya ibu-ibu bapak-bapak. 

Aku pulak? Saje nak survey-survey laminate floor, kitchen hood dengan kitchen cabinet.

Ni kesimpulan yang aku dapat buat berdasarkan survey pada hari Ahad lepas.

Laminate Floor
Banyak pilihan dan setiap company tawarkan pakej yang berbeza. Ada company yang bagi harga lump sum untuk supply & install laminate floor termasuk skirting dan profile. Ada pulak harga laminate floor tak include skirting dan profile. Delivery charge pulak ada yang free dan ada yang kena topup RM100. Price range antara RM4-RM7 per sqft. Sekarang ni pun aku tengah study lagi pasal pakej yang ditawarkan dan kualiti produk. Aku siap buat measurement sendiri complete with price comparison lagi tu. Semangat betul aku ni almaklumlah rumah aku ni floor finish takat cement render jek. Tu yang beria-ia nak pasang laminate floor tu.

Kitchen Cabinet
Kalau tengok kitchen cabinet kat HOMEDEC ni memang perghhh cantik gila. Siap dengan bar counter, table top marble. Kalau dah pandangan mata cantik tu sendiri mau ingatlah harganya pun cantik. Aku rasa duit buat kitchen cabinet tu boleh buat downpayment beli rumah lagi satu kot. Berangan sudahla.... Aku rasa macam nak buat kitchen cabinet sendiri jek. Adakah projek angan-angan ni akan menjadi kenyataan??? Wait and see.

Kitchen Hood
Kitchen hood ni pun sekarang bukan lagi trend nak bagi cantik dapur korang tapi ia macam satu keperluan. Macam rumah aku sekarang ni kalau masak tu konfem mesti bau satu rumah bukan takat baju je sofa langsir semua habis lekat bau. Kat HOMEDEC ni pun macam-macam jenis, macam-macam brand ada. Tapi aku sebenarnya berkenan dengan hood yang siap ada ducting hose tak payah dah nak pasang ventilation fan. Tapi dalam banyak-banyak brand yang ada aku suka dengan brand pacifica sebab die ada function autoclean. Tak payah dah nak bukak-bukak screw bagai nak cuci filter lagi. Masuk je air panas kat lubang tu tekan button autoclean terus hood tu cucikan sendiri kat dalam body die. Lepas dah siap cuci keluarlah segala mak nenek minyak kat tempat yang bertakung tu. Memang best tapi harganya pulak tak hengat. Takpe-takpe aku boleh tunggu lagi kalau ada brand ni buat warehouse sale memang akulah orang first beratur.
Bagus sebenarnya pergi tempat macam ni walaupun tak beli kita boleh survey-survey harga dulu, dapatkan maklumat produk, buat price comparison antara brand/company yang ada dan kadang-kadang harga yang ditawarkan masa exhibition ni murah sikitlah dari market price. Kalau tak pun mesti ada pakej-pakej menarik dan free item. Sukalah tu kan kumpul woven bag banyak-banyak kat rumah korang hehe. 


Wife aku sempat sambar garment steamer ni. Dah lama teringin nak ada garment steamer ni. Sekali tengok murah pulak harganya RM220 tu yang terus sambar tu. Brand Faber ni Malaysia brand tapi bukan cap ayam kan? Lepas ni menggosok baju bagaikan profesional la nampak gayanya.


Hari ni plan nak pergi lagik. Ni kira nak buat detail survey kat booth yang berkenan di hati dan decision making session!!! Siapkan duit anda atau batalkan hasrat maka duit anda selamat. Bajet tak berapa nak hado tapi berangan je lebih. Piiiiiraaah alan :p

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...