Friday 23 November 2012

Melukis Potret Dengan Teknik dojob

Hai adik-adik....
Sekarang tengah musim cuti sekolah kan. Apa aktiviti adik-adik?
Mesti seronok kan kalau mak ayah bawak pergi bercuti@melancong atau balik kampung kan. Abang Alan pun suka jugak.

Yang tak ke mana-mana pun tentu seronok dapat bermain-main dengan kawan-kawan, maklumlah cuti sekolah ni tak perlu nak bukak buku, ye idak?

Yang bosan tak tau apa aktiviti yang nak dibuat tu, meh sini Abang Alan ajar teknik melukis potret  dengan kaedah dojob semudah 1,2,3.

Peralatan yang diperlukan pensel dan kertas. Disebabkan kecanggihan sekarang ni, Abang Alan tunjukkan sketch kat tab ok. Begini caranya ye adik-adik....

Mula-mula tulis perkataan d o j o b
Selepas itu, sambungkan satu garisan lengkung dari huruf d ke huruf b. Yang ini untuk bahagian muka dan dagu ye adik-adik.
Kemudian, sambungkan satu garisan lagi di bahagian atas pula dari huruf d ke huruf b juga. Yang ini untuk bahagian dahi dan rambut depan. Ikut kreativiti adik-adik nak buat rambut berombak-ombak boleh, nak buat garis lurus pun boleh. Dah nampak sikit kan wajahnya. Takde mulut?
Ape lagi tambahkan mulut pula. Nak bagi nampak gigi pun boleh. Nak buat bibir seksi pun boleh. Seksi tu apa ya adik-adik? Abang Alan pun tak tau.
Haaaa.... Yang terakhir sekali lukislah fesyen rambut kegemaran adik-adik ya. 
Tadaaa...dah siap potret yang dilukis. Tak cantik ke? Memanglah tak cantik sebab belum warna lagi. Kalau dah warna mesti cantik punye. :P


AB: malas tahap gaban tak tau nak buat ape. Entri merapu nilah hasilnya. Sesuai untuk tontotan murid tadika ke bawah sahaja. Ibu bapa sila bimbing anak-anak anda ok. Aku tak tanggung segala kerugian yang korang alami. Hehehe...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...