Friday 6 April 2012

Kena Transfer? Sob...Sob...Sob...

Minggu yang sukar bagiku. Hati bercampur baur kesedihan melanda diri ni tatlaka menerima berita sedih. Nak buat kerja pun takde semangat tapi due date nak submit drawing dah tinggal seminggu, so buatlah kerja dalam keadaan terpaksa. Kengkadang termenung memikirkan perkara ni sambil terbayang ada sountrack lagu Gelombang by Salamiah Hassan.

Nasibku dirundung malang 
Sederas gelombang 
Menghempas di pantai 
Semalam aku ternoda
Dalam sinar cahaya di jendela

Nasib malang??? Mana ada nasib malang...
Ternodakah aku??? Tidak sama sekali...

Ceritanya begini....Pada suatu hari Kisahnya berlaku pada hari Isnin tapi memandangkan hari Isnin aku cuti, so hari Selasa baru aku tau cerita sebenar dari bos unit aku. Aku bakal ditransfer ke Cawangan @ office lain. Tapi bos unit aku dah bagitau admin yang aku diperlukan lagi kat unit ni dan dia cakap dia akan fight untuk aku. Dengan kata lain dia taknak lepaskan aku untuk transfer melainkan kalau aku naik pangkat.

Mendengar statement bos unit aku, aku rasa cool sikitlah. Lagipun aku tak ready lagi nak transfer mana-mana lagi. Aku fikir banyak lagi yang aku kena study kat design office ni. Kalau nak tau, aku memang jenis jemu kerja lama kat satu-satu tempat dan ini merupakan tempat kerja aku yang ke 5 selepas aku grad tahun 2005 dulu. Dan aku rasa lepas aku dapat kerja kat sini, aku rasa inilah tempat aku cari makan sampai aku pencen nanti. Perasaan jemu tu bukan lagi masalah bagi aku sebab kat organisasi besar macam ni, urusan transfer mentransfer ni satu rutin yang biasa. Cumanya kat sini aku rasa aku belum ready lagi nak tukar tempat kerja walaupun perasaan jemu tu datang sekejap-sekejap. Pokok pangkalnya kat diri aku sendiri. 

"Lan memang nak pindah ke?" tanya bos unit aku.

"Memanglah nak tapi bukan sekarang. Saya plan kalau nak pindah pun biarlah tahun depan ke." balas aku.

Yup. Aku memang berhajat nak transfer ke branch lain, bidang yang aku minat tapi aku merancang nak buat PE hujung tahun ni insyaAllah. Doa-doakanlah untuk aku. Korang tau tak ape itu PE? PE tu macam PERGHHH ala yang ada title Ir. kat depan nama orang tu. Berangan seh Ir. alanbaik hahaha.

Bila aku dah cool sikit bila dengar bos unit aku nak fight untuk aku so aku pun just sit n relax ajelah buat kerja macam biasa. Cuma sekali sekala ajelah pikir sikit-sikit pasal hal ni. Ah malas nak fikir....

Tadi sebelum balik bos unit aku panggil masuk bilik dia.

"Lan, saya baru balik meeting ni. Saya jumpa Puan XXX tadi. Dia bagitau yang semua bos-bos nak fight taknak lepaskan anak buah masing-masing. Orang korporat pun mintak at least diorang nak 10 nama untuk ditransferkan dalam bulan April ni. Dan salah sorangnya ialah Lan (akulah tu)" kata bos unit aku.

Perghhh bulan ni kot....

"Aik, haritu bukan ke Puan cakap nak fight pasal hal ni? balas aku.

"Memang haritu saya dah cakap dengan Puan XXX saya taknak lepaskan Lan tapi bila Puan XXX call  2nd time dia call En YYY (big boss department aku) pastu En YYY bagitau dia takde halangan untuk lepaskan Lan for better future, career development, exposure n blablabla. So nama Lan dah dalam list tunggu surat aje ni" explain bos unit aku.

Rasa macam siling runtuh hempap kepala aku. Deng!!! Kalau ikutkan big boss, dia memang sokong mana-mana staff kalau dapat offer transfer mana-mana sebab dia cakap kita kenalah ikut polisi yang ditetapkan oleh jabatan, dan go for grab new exposure and experience. 

Aku dah down tapi still cover-cover depan bos. Kalaulah kena transfer dalam masa terdekat ni banyak siot keja aku nak kena setelkan. Susahlah nak buat PE lepas ni melainkan dok kat design office jugak lepas ni.

Dia pun bagilah idea suruh aku buat surat rayuan dan beberapa perkara lagi. Yup...kalau aku nak stay kat tempat ni aku kenalah usahakan sesuatu. Kena buat kerja lebih la sikit. Ulang alik office korporat. Mudah-mudahan urusan aku dipermudahkan selepas ni. Amin Ya Rabbal Alamin......

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...