Tuesday 4 October 2011

No Submit No D.O

Adoyai....Ingatkan bila kerja sama line (G2G) ni senang skit nak kawtim tapi jangan harap der....Ingatkan lepas abis tender dah boleh goyang kaki. Cerita pasal tender tu korang boleh baca kat sini.

Ape die DO???
Submit ape pulak???

Korang boleh tanya Encik Google atau secara fahaman aku, DO tu development order atau dalam istilah melayu disebut arahan pembangunan @ perintah pembangunan yang mana arahan tersebut perlu mendapat kelulusan oleh PBT selaku tuan punya tempat yang nak dibangunkan. Untuk tujuan tersebut, pemaju melantik planner, dalam kes ni arkitek sebagai planner akan membuat permohonan kebenaran merancang. Biarpun arkitek selaku org penting (payment mahal tu) untuk proses ni, aku secara tak langsung terkena tempiasnya sebab dalam permohonan tu, terdapat beberapa part yang aku kena comply untuk permohonan tersebut..

Beberapa part yang aku kena comply tu menjawab kepada persoalan berkenaan submit tu. Aku nak betulkan semula ayat aku bukan beberapa part tapi setelah disemak SEMUA PART KERJA AKU KENA SUBMIT OMG!!!!! Submission kepada 2 agensi spt IWK dan SYABAS taklah merisaukan sangat sebab ramai otai2 kat department aku biasa deal dengan diorang tapi kalo dengan DBKL tu jadi masalah sebab aku adalah insan terpilih ~ rasanya aku orang 1st kot terlibat dengan submission DBKL ni. Adoi.....
Banyak giler checklist ni
Proses kebenaran merancang ni memang dah termaktub dalam Kanun Tanah Negara. Nak tak nak kena follow. Lepas proses ni dah setel baru dapat kelulusan pelan bangunan yang mana selagi kelulusan pelan bangunan tak dapat maka bangunan tak boleh didirikan. Atau dengan kata lain selagi proses ni xsetel lagi, walaupun kontraktor dah award, kontraktor tak boleh start kerja. Bila kontraktor tak boleh start kerja, kemungkinan berlakunya EOT. Nampak tak impaknya???

Fuhhh.....lega sikit rasanya. Nasib baik aku ade assistant yang boleh diharap dan membantu apa yang patut dan boss yang memahami masalah anak buahnya. Hidup ini penuh dugaan dan cabaran...biar ape pun halangan dan rintangan akanku tempuhi. Ya Allah....permudahkanlah jalan hidupku dan berikan kekuatan kepada hambaMu ini. Amin....

AB: All d best untuk diri sendiri. Kalo korang ade experience dengan authority sharelah dgn aku. Saya budak baru belajar....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...