Tuesday 15 November 2011

Jalan Pandang Bawah

Aku akui
Pandanganku sukar di kawal
Melilau mataku
Walaupun isteri di sebelah
Kantoi aku dibuatnya
Tersipu-sipu malu

Tapi
Sejak akhir-akhir ini
Langkah kakiku di waktu pejabat
Pandanganku lebih terarah ke bawah
Isteri tak perlu risau
Pandangan mata kurang melilau

Bukan nak kata aku orang alim
Yang selalu menjaga pandangan
Yang selalu menjauh dari zina mata

Bila aku berjalan
Pandang bawah
Hati jadi riang
Lihat pada kasut kerjaku
Yang agak buruk
Kini jadi berkilau

Memang sudah lama
Ia tak dibersihkan
Apatah lagi digilapkan

Hati bertambah riang
Dan berbunga-bunga dibuatnya
Pabila mendapat tahu
Isteri kesayangan yang buatkan
Kasutku jadi berkilau

Bukan disuruh bukan dipaksa
Tapi atas kerelaan isteri tersayang
Mungkin melihat kasut yang tak dijaga
Suaminya pula tak endahkan penampilan

Buat isteriku
Terima kasih tidak terhingga
Kerana mengambil berat tentang diri ini
Walaupun sekadar menggilap kasut
Aku jalan pandang bawah
Aku teringat akan isteriku
Aku sayang kamu

P/s: bila kasut ni dah hilang kilauannya, adakah pandanganku sukar dikawal? Renung-renungkan & selamat beramal.....

posted from Bloggeroid

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...