Wednesday 8 February 2012

Jalan-Jalan | Tengok Animal Show di Wildlife Theatre Melaka


Ahad lepas, pergi kenduri kawin member classmate masa study dulu, Haizam. Kenduri kawin buat kat kampungnya di Kampung Sawah Ring Gerisek, Ledang Johor. Memang betul-betul ada sawah kat situ rupanya. Selamat Pengantin Baru Haizam dan pasangan. Semoga berkekalan berbahagia hingga ke akhir hayat.


Sehari sebelumnya, plan memang nak berjalan-jalan ke Melaka lepas pergi kenduri tapi tak tau nak tuju ke mana. Aku yang hari-hari rajin tengok offer kat dealshelve, inform kat wife dan dia belanja entrance ticket ke Wildlife Theathre Melaka ni beli kat dealmates. 'RM10 instead of RM20 for entrance ticket for adult' kira OK la kan.


First impression, ingat Wildlife Theatre Melaka macam zoo, tapi sebenarnya tempat tengok persembahan binatang sahaja. Nama pun dah theatre kan, so bila masuk tu memang ada amphitheatre dan di tengah-tengahnya ada swimming pool.


Animal show diadakan 2 kali sehari iaitu pada pukul 3.00 petang dan 7.30 malam. Dibuka pada hari Selasa hingga Ahad dan ditutup pada hari Isnin kecuali public holiday. Nak tengok show pukul 3 tak sempat, so kitorang tengok show pukul 7.30 malam. Masa show ni tak ramai pun orang, so penonton berkumpul kat 1 side sahaja. Mungkin sebab tempat ni baru buka atau kurang publisiti agaknya.

Dimulakan dengan persembahan Borneo Warriors, burung kakak tua, ular sawa, haiwan eksotik (blue tongue skink), sea lion, dan Borneo Warriors semula sebagai penutup persembahan.

Persembahan pembukaan Borneo Warriors
Persembahan berikutnya, burung kakak tua yang boleh bercakap "Hello" "Bye-Bye". Persembahan biasa-biasa sahaja. Bird Show kat KL Bird Park lagi pelbagai.



Lepas tu muncul ular sawa siap dengan gimiknya. Masa ni kecoh sikit bila host yang namanya Nurul tunjuk dekat-dekat kat audience. Tergelak bila tengok ada audience yang geli dengan ular.

Miss Nurul dengan pembantunya
Geli hati tengok gelagat akak ni
Show yang aku tunggu-tunggu, sea lion. Ada 2 ekor sea lion yang buat persembahan, seekor namanya John, Seekor lagi namanya Mary. Sea lion kat theatre ni berasal dari South America dimana ia boleh hidup dan menyesuaikan diri dengan suhu di negara kita.





Hati aku rasa tersentuh bila tengok sea lion ni. Aku tak tau kenapa...


Persembahan penutup oleh Borneo Warriors lagi. Kali ni joget-joget guna buluh, apa nama tarian buluh ni?


Ni part yang paling syok. Bila habis persembahan, audience diberi peluang untuk mendekati haiwan yang telah dipersembahkan. Free of charge, tak perlu bayar apa-apa pun bila nak bergambar dengan ular. Tak macam kat setengah-setengah tempat tu nak bergambar dengan binatang kena bayar.



Yang Nurul pegang tu Blue Tongue Skink, yang lagi satu tu aku tak tau namanya
Kalau datang Melaka, selain tengok tempat bersejarah bolehlah datang ke Wildlife Theatre Melaka dan boleh dekati haiwan-haiwan yang terdapat disini.Persembahan diadakan selama 1 jam, 2 kali sehari iaitu pada pukul 3.00 petang dan 7.30 malam. Ia terletak di Pulau Melaka dan kalau datang ke sana jangan lupa singgah solat di Masjid Selat Melaka yang cantik mengadap Selat Melaka.

Harga Tiket
Disamping harga tiket seperti dalam gambar di atas, disediakan juga harga tiket promosi pakej 2 in 1 iaitu tiket untuk Wildlife Theatre dan Melaka Wonderland Theme Park. Menarik dan jimat jugak kan.


Wildlife Theatre Melaka
Lot 101, Kawasan Bandar XLII
Daerah Melaka Tengah
Pulau Melaka, Melaka
Tel: 016-6612998 / 016-6612268

So sweet. 'Touching'nya aku tengok

p/s: aku ada terbaca kat komen FB, katanya di Malaysia, ada tempat-tempat semacam ni melakukan animal abuse terhadap haiwan yang dibela oleh mereka. Aku tak kata Wildlife Theatre ni ok. Aku tak tahu sejauh mana kebenaran statement dan komen FB tersebut. Tu yang sayu je hati aku bila tengok. Harap-harap mereka (haiwan) dilayan dengan baik dan diberi jagaan sempurna.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...