Wednesday 1 February 2012

Kisah Ikan Pekasam dan Kuih Karas di Pekan Rabu, Alor Setar

Site Visit Yang Memenatkan Di Sungai Petani, Berakhir Dengan Kepuasan Di Alor Setar. Lepas habis site visit, Mahen pulak tak keberatan nak bawak aku ronda Alor Setar. Tapi aku tiada hala dan tujuan. Ok...sebagai permulaan aku request nak ke Pekan Rabu.


Memang tak plan nak beli apa pun, saja nak cuci mata dan buang masa. Kat dalam Pekan Rabu ni memang banyak kedai dan semua peniaga di sini orang Melayu. Dari kedai makanan ke kedai pakaian dan periuk belanga semuanya lengkap. Tapi aku tak round pun semua kedai.


Kalau orang perempuan mesti suka shopping kat sini. Aku pulak tak tau nak beli ape. Akhirnya aku singgah di kedai ini.


Teringatkan bapak mertua aku yang suka makan ikan masin, aku belikanlah ikan pekasam buat ole-ole. First time aku beli ikan pekasam sendiri. Sebelum ni kirim kat office mate je kalau balik kampungnya kat Kedah. Banyak betul ikan pekasam. Harganya ikut timbang dan berbeza mengikut jenis ikan. Aku beli ikan pekasam gelama. 5 ekor baru RM4.00.


Pusing-pusing lagi, pastu ade sesuatu yang menarik perhatian aku kat kedai ni.


Ape yang menariknya ialah ada sorang makcik ni tengah duduk depan kedainya sambil menggoreng sesuatu. Di atas kuali tu pulak terdapat tali panjang tergantung dan ada cangkuk dihujungnya. Rupa-rupanya makcik tu tengah membuat kuih karas. Terleka aku tengok cara makcik tu masak. Dia bagi aku makan 1, sedap makan panas-panas. Aku tak beli sebab nanti pecah bawak masuk dalam flight. Aku belikan je untuk Mahen.


Sempat aku rakam video makcik ni tengah masak kuih karas.


Kuih karas yang telah siap, masih panas lagi. Sedap weh. 10 keping RM3.00. Aku recommend kat korang yang nak beli kuih karas panas, datanglah kat kedai makcik ni.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...