Wednesday 18 January 2012

Shoulder Impingement Syndrome Part 2

Day 2 (17/1/12)


Hari ni wife aku operation kat ligament/tendon shoulder yang koyak tu. Pukul 8.00 pagi dah prepare bakai baju khas dengan ala-ala shower cap. Aku tengok wife aku rileks dan tenang je masa tu. Mungkin dah bersedia untuk hadapi semua ni sebab dah tak tertanggung kesakitannya selama ini. Pukul 8.30 pagi nurse dah sorong masuk OT room. Dalam pukul 11.30 pagi baru siap. Aku setia menunggu di wad.

Keadaan wife aku selepas operation.
Tang muka aku saje hide taknak tunjukkan natural beauty wife aku
Masa sampai di wad, wife aku dah sedar tapi keadaannya lemah. Sakit kesan daripada operation masih terasa. Sementara tu, nurse pasangkan ubat tahan sakit kat machine - syringe driver. Ada masalah sebab machine tu pulak tak match dengan syringe. Wife aku dah tak tahan time tu sampai mengalir air mata. Aku pun sebak, tahan je, kesian tengok dia. Lebih kurang 20 minit baru la boleh settle nurse tukar syringe saiz lain. Kata nurse, syringe dan machine kat OT room tak sama dengan machine yang wad ni ada. So terpaksalah tukar syringe yang sesuai. Syringe driver ni berfungsi untuk control dose ubat tahan sakit kepada wife aku. Kalau macam kes wife aku, ubat tahan sakit 1 syringe 50ml, driver syringe setkan 5ml/hr, so ia bertahan 10 jam.

Inilah syringe driver machine yang aku maksudkan
Selain itu, diberikan juga saline drip untuk mengelakkan dehydration. Amboi...explanation aku dah macam buat medical blog. Nak lawan Dr. Fatin Liyana la pulak hehehe.


Haa...yang ni pulak right shoulder yang kena operation tu. Nak gerak, nak bangun pun susah kesian kan. Nasib baik ada suami yang baik. Sape eh suami dia bagus betul budak tu.


Sebelah petangnya pulak pakai benda alah ni. Nama spesifiknya aku tak tau tapi ala-ala cooler bag la. Dalam tong picnic tu diorang letak air + ais. Aku rasa tujuannya nak bagi relief pain kot. Wife aku cakap selesa sikit la letak benda ni. Nyaman tok rasanya...


Tong picnic diisi ais
Bila dah sedar, terasa lapar, tapi bagi minum air dulu tengok muntah ke tidak. Dah ok sikit baru bagi makanan tapi tak kena selera wife. Dia nak bubur nasi, suami yang baik ni pun gagahkan carik bubur nasi. Nasib baik tau port jual bubur nasi kat Kg Baru. Tertunailah hasrat di hati (pinjam tagline).


Tapi dukacita sebelah malamnya muntah tak hengat. Hampir penuh vomit bowl. Rasanya boleh jual balik bubur nasi yang dimuntahkan itu iyeeek...Pukul 11 malam barulah aku boleh balik rumah. Pengsan.....

p/s: Tak sempat jumpa doktor lagi, nak jugak tau procedure operation yang dia buat. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...